Vattenskada på färja kunde torkas effektivt med Corroventas avfuktare
Det var i början av april 2021 som vattenskadan uppstod när en tryckvattenledning till toaletterna på passagerardäck gick sönder. Anticimex Halmstad fick i uppdrag att utföra torkuppdraget på passagerardäck på färjan.
Konstruktionen var en så kallad ”Sandwich-konstruktion”, en skiktad konstruktion med stål, elefantmatta och finsats mellan maskinrum och passagerarhytter. Ytan var ca 200 m2 med en 70 mm tjock isolering mellan stål och finsats. Det var viktigt att färjan kunde vara i trafik under hela torkprocessen så man fick torka sektionsvis så vissa hytter alltid kunde vara tillgängliga för passagerare. Anticimex använde sig av tryck- och sugtorkning för att torka vattenskadan.
Färjans personal var väldigt kunniga och hade själva gjort ett bra förarbete.
Personalen hade börjat tömma genom att borra hål i maskinrummets tak och vakuum pumpat ut vattnet. De hade även rivit upp heltäckningsmattor i hytterna.
Peter Jönsson, t.v på Anticimex.
Metod: Tryck- & sugtorkning
Anticimex började arbetet med att torka sektionsvis. Man började med mellanskiktet på babords sida. Detta för att man skulle kunna använda hytterna på styrbord sida under tiden man torkade. Färjans personal höll under tiden några graders slagsida på färjan för att ha kontroll på var vattnet befann sig.
Mycket vatten hade ansamlats i den skiktade konstruktionen så sugtorkning utfördes under två veckor och sedan sug- och trycktorkning samtidigt sektionsvis i hytterna. Tekniken med sugtorkning bygger på att en avfuktare torkar rumsluften samtidigt som en turbin skapar ett högt undertryck i konstruktionen. När man därefter utför trycktorkning så leds den avfuktare luften in i en turbin som höjer temperaturen och trycket på luften. Den torra och mycket varma luften trycks därefter in i konstruktionen via slangsystemet.
Produkter som användes vid torkningen
Man använde sig mestadels av Kombimaskiner från Corroventas hyrpark samt flertal Slangsystem C25. De använde sig även av den kraftfulla kombinationen med adsorptionsavfuktare A4 ESX och turbin T4 ES med C25.
Processen kunde utföras smidigt utan att störa passagerare på färjan. Johan Persson på Anticimex säger: ”Vi hörde ingenting om att någon skulle ha blivit störd av torkningen.”
Uppdraget var beräknat till tio veckor att slutföra per sektion men det tog endast åtta, däremot uppstod en ytterligare vattenskada som fördröjde torkningen med ca sex veckor.
Anticimex konsulterade med Åke Bratt på Corroventa innan och under hela tiden torkuppdraget pågick: "Vi är mycket glada för den hjälp och service vi har fått av Corroventa."