Det var i början av april 2021 som vattenskadan uppstod när en tryckvattenledning till toaletterna på passagerardäck gick sönder. Anticimex Halmstad fick i uppdrag att utföra torkuppdraget på passagerardäck på färjan.
Konstruktionen var en så kallad ”Sandwich-konstruktion”, en skiktad konstruktion med stål, elefantmatta och finsats mellan maskinrum och passagerarhytter. Ytan var ca 200 m2 med en 70 mm tjock isolering mellan stål och finsats. Det var viktigt att färjan kunde vara i trafik under hela torkprocessen så man fick torka sektionsvis så vissa hytter alltid kunde vara tillgängliga för passagerare. Anticimex använde sig av tryck- och sugtorkning för att torka vattenskadan.
”Färjans personal var väldigt kunniga och hade själva gjort ett bra förarbete”, säger Peter Jönsson (t.v) på Anticimex.
”Personalen hade börjat tömma genom att borra hål i maskinrummets tak och vakuum pumpat ut vattnet. De hade även rivit upp heltäckningsmattor i hytterna.”